<< Terug

Boekreview The complete low FODMAP diet- Dr. Sue Shephard en Dr. Peter Gibson

Lactosevrij, glutenvrij, FODMAP
/storage/photos/2019/Algemeen/boekfodmap600.jpg

Het FODMAP-dieet is geen makkelijk dieet. Je moet je er volledig voor inzetten, je goed inlezen en toch is er nog zoveel onzeker. Ik ben nu meer dan een jaar verder, heb veel lijsten voorbij zien komen, heb de MONASH app aangeschaft in de hoop dat dat zou helpen en nog blijf ik met vragen zitten. Ik besloot mij te gaan verdiepen in de theorie, maar dat is nog niet zo makkelijk. Veel boeken zijn gericht op recepten en ik ben  op zoek naar informatie. Dan kom je al snel uit bij Engelse boeken. Maar om heel eerlijk te zijn, veel verder dan mijn HAVO Engels kom ik niet. Zal dit voldoende zijn om een boek met allemaal moeilijke termen te kunnen begrijpen? Ik moest toch ergens beginnen dus ik heb uiteindelijk gekozen voor een boek geschreven door onder andere Dr Sue Shepherd, die heeft mee gewerkt aan het onderzoek. In de recensies staat dat het boek te theoretisch is, precies waar ik naar op zoek ben.

Mijn eerste indruk van het boek is niet helemaal positief, later blijkt deze indruk niet goed te zijn. Ik had bedacht dat ik een theorie boek had besteld, maar op het moment dat ik het boek open zie ik dat de helft van het boek vol staat met recepten. Daar heb ik het boek niet voor besteld, mijn bedoeling was om meer theorie te lezen over het dieet en niet om meer recepten te verzamelen. Een klein beetje teleurgesteld leg ik het boek weg.

Maar achteraf blijkt deze teleurstelling helemaal niet terecht te zijn. Er staan inderdaad meer recepten in het boek dan dat ik voor ogen had, maar de eerste 90 bladzijdes bevatten wel theorie. Met een vertaal app in de aanslag besluit ik het boek een kans te geven en te gaan lezen.

Het eerste deel van het boek bestaat uit acht hoofdstukken. Deze hebben, vind ik, een logische opbouw. In het eerste hoofdstuk wordt er uitleg gegeven, over het onstaan van het dieet, voor wie het is, hoe je kan reageren op voedsel. Waarna er later meer wordt ingezoemd op het FODMAP-dieet en het Prikkelbare Darm Syndroom. De FODMAPs worden uitvoerig besproken, er wordt besproken waar je op moet letten, er staan lijsten in het boek met allernatieve van High FODMAP-prducten. Er wordt aandacht besteed aan hoe je het dieet het best in de praktijk kan toepassen, waarin je verborgen FODMAPs kan vinden, maar ook wat er kan helpen met het koken. Er wordt een basisrecept voor vervangen van bloem gedeeld, de verhoudingen van Xantaangom bij het bakken. Oftewel ze proberen je op weg te helpen zodat je lekkere producten kan maken. In het laatste hoofdstuk worden er menu's gedeeld, waar rekening wordt gehouden met verschillende wensen, zoals een vegetarisch en een vegan lifestyle.

Tijdens het lezen heb ik mijn vertaal app helemaal niet zo vaak nodig gehad, natuurlijk moet je wel eens een woord opzoeken maar ik was positief verbaasd over hoe goed het boek te lezen is, ook al is het in het engels.

Na de 90 bladzijdes aan theorie volgen er bijna 150 bladzijdes met recepten. Ik besluit de recepten nog een kans te geven, de theorie viel namelijk ook best mee. Zoals je op de foto kan zien, zie je een heleboel post-its. Dit zijn allemaal recepten die ik wil uitproberen om te kijken of ik het iets vind. Ondanks de teleurstelling in het begin zie ik nu dat er veel dagelijkse recepten in staan die door iedereen kunnen worden gemaakt. Het zijn ook "normale" recepten, van "normale" maaltijden, zoals een kippensoep. Om de review compleet te maken besluit ik een aantal recepten uit te proberen.

Chocolate chip cookies: in veel recepten gebruiken ze soya-meel. Ik heb mij dus altijd afgevraagd of deze meelsoort gebruikt mag worden binnen het FODMAP-dieet, dus deze heb ik niet in huis. Ik heb voor dit recept soyameel vervangen door zelfrijzend bakemeel. Er moet veel suiker in het recept, waardoor het niet als een verantwoord recept kan worden gezien, maar een uitschieter mag wel een keer, toch? Het deeg mengt goed, de beschrijving is duidelijk. De koekjes komen goed uit de oven en de smaak is ook lekker. Het zijn geen harde koekjes, maar dit stoort niet. De volgende keer zal ik er misschien wel vanille aan toevoegen, ik denk dat dit de smaak ten goede zal komen.

Caramel cheesecake: cheesecake is altijd een goed idee en dit recept is heerlijk. Ik vind alleen dat het recept niet helemaal op gaat. Alle producten zijn low-fodmap, maar je moet ze zelf ook echt controleren. Ze beginnen met een bodem van maria koekjes, wel glutenvrij, maar daar zijn heel veel soorten in, dus je eigen versie even controleren. Wat de cheesecake voor mij zo bijzonder maakte was de caramel. Ik ben naar heel veel supermarkten geweest, maar ik heb geen lactose vrij caramel kunnen vinden. Uiteindeljk heb ik het zelf gemaakt, wat natuurlijk ook super lekker was, maar omschakelen en creatief denken dat is soms wel even nodig bij dit boek.


Geschreven door Fiona, gepubliceerd op 11-10-2019 om 06:57.

Reageer:
* Wordt weergegeven bij je bericht.
* Wordt niet weergegeven bij je bericht.
Onthoud naam en e-mailadres voor je volgende bezoek.