<< Terug

Vitamine K

Lactosevrij, glutenvrij, FODMAP, vegetarisch, vegan
/storage/photos/2020/Blogs/vitaminek.jpg

Op het moment dat ik dit blog schrijf is er in de media veel aandacht voor vitamine K. Op het moment dat iemand veel vitamine K zou eten zou diegene beter beschermd worden tegen de gevolgen van Corona. Dit komt omdat het zorgt voor spoele aders en longen, maar het echte effect van vitamine K op Corona, dat is nog niet bewezen.

Vitamine K is een vethoudende vitamine, dat houdt in dat het in combinatie met vetten wordt opgenomen uit je voeding en in ons lichaam. De belangrijkste functie van vitamine K is het aanmaken van bloedstollingsfactoren. Dit is dus van invloed op het stollen van het bloed.

Vitamine K kan worden uitgesplitst in twee "vormen":

Vitamine K1 haal je voornamelijk uit je eten en drinken. Je kan vitamine K1 voornamelijk vinden in groene baldgroente zoals spinazie.

Vitamine K2 wordt aangemaakt door de bacteriën in je darmen. Dus met alleen extra op de inname van vitamine K kom je er niet. Door een gezonde darmflora zal er meer van de vitamine uit de voedingsstoffen worden opgenomen.

De aanbevolen hoeveelheid is gemiddeld 70 microgram per dag. Om een kleine berekening te maken hoe snel je aan deze hoeveelheid zit volgen er een aantal voorbeelden.

Spinazie bevat 387 mcg vitamine K per 100 gram. Goudsekaas bevat al 10 mcg per 100 gram. Op het moment dat je bij het avondeten je groente eet en als je minimaal 1 keer per dag een graanproduct of melkproduct eet heb je de 70 mcg waarschijnlijk al gehaald.

Voor degene die dit leest en net als ik gluten- en lactosevrij eet: een ei bevat al ongeveer 30 gram vitamine K, een eetlepel olijolie al ongeveer 5 mcg en waarschijnlijk eet je bij de andere maaltijden al meer verschillende groente. Via deze rekensom zie je dat je vaak makkelijk aan je dagelijkse hoeveelheid komt.

Natuurlijke bronnen van vitamine K zijn: groenten, lever en granen, maar ook groene thee, fruit, melk(producten) en eierdooier.

Groenten: boerenkool (ongeveer 800 mcg), brocolli (ongeveer 150mcg), spinazie (ongeveer 380 mcg).

Fruit: appel (ongeveer 3 mcg), sinaasappel (ongeveer 0,1 mcg), bananen (ongeveer 0,3 mcg).

Erg weinig mensen zullen een tekort hebben aan vitamine K, met als uitzondering baby's, vandaar dat ze deze vitamine ook moeten bijslikken. Een supplement is vaak niet nodig. Volwassenen die een lange tijd een antibiotica kuur hebben gevolgd hebben een kleine kans op een vitamine K tekort, om hier achter te komen is het verstandig om een dokter te raadplegen. Volwassenen die gebruik maken van bloedverdunners mogen geen extra vitamine K supplementen slikken, dit kan erg gevaarlijk zijn omdat je het risico loopt dat je bloed niet meer goed stolt. Een overschot aan vitamine K komt erg weinig voor. Alleen de volwassenen die bloedverdunners of gerelateerde medicijnen slikken zouden hier op moeten letten.


Geschreven door Fiona, gepubliceerd op 07-06-2020 om 18:59.

Reageer:
* Wordt weergegeven bij je bericht.
* Wordt niet weergegeven bij je bericht.
Onthoud naam en e-mailadres voor je volgende bezoek.