Welkom op FionaKookt.nl !

Hieronder vind je mijn laatste 3 recepten/blogs.

 

Klik hier om mijn gratis eBook te downloaden!

 


ui en knoflook hoog is in FODMAP's? Maar knoflookolie niet.

Wist je dat...

  • ui en knoflook hoog is in FODMAP's? Maar knoflookolie niet.

    Knoflook is hoog in fructose en fructanen en ui is hoog in fructanen en galactanen. Maar als je ze bakt in olie of gebruik maakt van knoflookolie of ui-olie dan is het wel toegestaan. De FODMAP's blijven niet bewaard in het water, ze blijven wel bewaard als je het kookt in water.

    Hoe zit dat precies?

    Fructanen zijn water oplosbaar en komen dus niet vrij in combinatie met olie, maar wel in combinatie met water. Het is wel belangrijk om de tussen knoflook en ui uit de olie te halen voordat de olie wordt gebruikt of het gerecht wordt gegeten. Het is dan ook handig om grote stukken te gebruiken zodat je ze makkelijk uit het gerecht en de olie kunt halen.


De piramide van Maslow

De piramide van Maslow

Lactosevrij, glutenvrij, FODMAP

De piramide van Maslow is ontwikkeld door Abraham Maslow. Het is gericht op het ordenen van de behoeftes. Vanuit Maslow wordt er beweerd dat je eerst aan de onderste behoefte moet voldoen voordat je een stapje hoger kan, je moet de piramide daarbij als een trap zien. De bedoeling van de piramide is om de mens te benaderen vanuit zijn mogelijkheden in plaats van te straffen en te belonen. We leven tegenwoordig in een wereld vol mogelijkheden, maar als we ons niet focussen zullen we deze mogelijkheden nooit halen. De piramide zou moeten helpen om te kunnen focussen op doelen en levensmissies waardoor je veel meer uit jezelf kan halen. De piramide is nooit bedoeld als een wetenschappelijk model, maar als illustratie van wat de mens motiveert om zijn behoeftes te vervullen.

Maslow geeft aan dat iedereen dezelfde behoeftes in zijn leven najaagt. Als er aan één behoefte is voldaan zal je naar de volgende gaan, als er één wegvalt of als er één wordt overgeslagen zal je weer een paar stappen terug gaan op de piramide. De piramide kan vanuit twee verschillende oogpunten worden benaderd:

  1. Er kan worden gekeken naar wat er al aanwezig is en waar je nog meer in kan groeien, zoals bewuste keuzes maken met voeding (eten is vaak al aanwezig).
  2. Er kan ook worden gekeken naar waar jouw belemmeringen zitten en waar je winst uit kan halen of zelfs zou moeten elimineren, zoals sociale druk (visies van de “oudere" generaties houden je tegen in je ontwikkeling).

De piramide heeft van onder naar boven deze volgorde:

Fysiek: Het lichamelijk evenwicht. Met als behoefte onder andere slaap, voedsel, drinken en uitscheiden van ontlasting. Maar ook sport en lichamelijk comfort zoals een dak boven je hoofd vallen hieronder.

Zekerheid: Hiermee wordt voornamelijk veiligheid bedoeld. Dit kan zijn in een groep, in een buurt, maar ook in een huis of in een klas.

Sociale behoefte: De behoefte aan vriendschap, relaties en erbij horen. De behoefte aan relaties zou leiden tot menselijk gedrag. De rol van positieve relaties is in deze behoefte erg belangrijk.

Eigenwaarde: Waaronder zelfrespect, erkenning en waardering. Dit kan vanuit jezelf zijn maar ook de erkenning vanuit een groep. Maslow gelooft dat er in deze fase een onderscheid kan worden gemaakt tussen twee versies:

  • De lagere versie: waar status, erkenning, roem en aandacht belangrijk zijn.
  • De hogere versie: waar je op zoek gaat naar zelfrespect door onder andere kracht, competentie, trots en zelfvertrouwen.

Zelfontplooiing: Dit is volgens Maslow de laatste stap binnen de psychische ontwikkeling. Deze behoefte kan je alleen bereiken als je aan de andere behoefte hebt voldaan. De bovenste behoefte noemde hij ook wel de ‘groeibehoefte’, dit komt niet voort uit gebrek, maar juist uit het verlangen om je als persoon te ontwikkelen en te groeien. Deze stap gaat voornamelijk over zelfontwikkeling en het stellen van levensdoelen.

De piramide van Maslow wordt vaak gebruikt als mensen willen werken aan hun eigen ontwikkeling. Er wordt per fase gekeken wat er wel behaald is en wat er nog nodig is om te groeien. Door via de stappen van Maslow te werken zou je uiteindelijk op het meest optimale punt van zelfontplooiing en zelfliefde kunnen komen. De laatste stap zal maar door een klein aantal mensen worden bereikt, omdat veel mensen in de fase eigenwaarde blijven steken. Maar dat is geen reden om je tegen te laten houden.

Dit zorgt er wel voor dat er regelmatig kritiek wordt geleverd op dit model. Het zou geen volledig beeld scheppen, geen rekening houden met cultuurverschillen en een grote groep mensen over één kam scheren. Belangrijk hierbij is in je achterhoofd te houden dat Maslow dit model nooit heeft bedoeld als een wetenschappelijk model, maar als illustratie van wat de mens motiveert om zijn behoefte te vervullen.  

Een praktijkvoorbeeld gericht op leefstijl en voeding:

Fysiek: Door het niet maken van bewust keuzes in voeding merk je dat je lichamelijk niet lekker in je vel zit, je kan in de avond bijvoorbeeld niet goed in slaap komen, waardoor je de volgende dag niet uitgerust wakker wordt en je niet lekker voelt.

Kleine aanpassing: Je gaat een week lang bewuste keuzes maken voor je avondmaaltijd, kleine stapjes helpen. Je zorgt ervoor dat je minimaal 200 gram groente binnen krijgt, je benaderd dit positief en je zal je gelijk een stuk positiever voelen.

 

Zekerheid: Doordat je je vaak niet lekker voelt en je niet goed in je vel zit ga je twijfelen, aan je baan, aan jezelf, aan je relatie. Hierdoor ben je het stukje zekerheid kwijt.

Kleine aanpassing: Je voelt je positiever, je gaat je stress aanpakken door op te schrijven wat er wel goed ging vandaag. Al is het maar één ding waar je trots op bent, dit doorbreekt de cirkel.

 

Sociale behoefte: Je merkt dat als je op een verjaardag zit iedereen bekritiseerd wat er wordt gegeten en er geen gezonde keuzes kunnen worden gemaakt, hierdoor ga je toch voor die schaal met chips waar je je later erg vervelend door voelt.

Kleine aanpassing: Je maakt bewuste keuzes en daar hoort balans bij. Eet dat chipje of klein stukje taart en laat iedereen denken wat hij vindt. Wil je geen taart eten op de verjaardag? Zorg dat je in de auto een lekkere en gezonde keuze hebt liggen als beloning. De kritische vragen van de omgeving zullen blijven, maar je kan jezelf er wel voor belonen.

 

Eigenwaarde: Je hebt door de afgelopen behoefte constant negatieve gedachte ontwikkelt. Hierdoor is je eigenwaarde minder, zal je kiezen voor de lage versie eigenwaarde in plaats van de hoge versie eigenwaarde wat zal zorgen voor kleine en korte geluksimpulsen, in plaats van de lange.

Kleine aanpassing: Begin de dag met een kleine mantra en herhaal deze: je mag er zijn, je maakt bewuste keuzes.

 

Zelfontplooiing: Om je te kunnen ontwikkelen is het van belang dat je een positief zelfbeeld creëert, dit heb je in de afgelopen fase niet gedaan, waardoor je niet aan deze stap toekomt.

Kleine aanpassing; Begin klein, waar ligt je interesse? Koop een boek, kijk een documentaire op Netflix, kijk een filmpje op Youtube.


Vaderdag

Vaderdag

Last minute vaderdag stress? Met deze drie heerlijke en stoere gerechten krijg je zeker een blije vader. De recepten zijn natuurlijk weer allemaal zo gemaakt en het resultaat is geweldig. Om te beginnen met de heftige chocolademousse, welke vader maak je niet blij met chocolade? Dus als de chocolademousse misschien iets te heftig is kan je altijd nog voor de chocolade peecan cakejes kiezen.

Of zullen we vandaag toch meer richting de mexicaanse kant gaan? Deze heerlijke pizza tostada's kunnen niet anders dan een mooie maaltijd worden. Het recept is een optie, maar varieren kan natuurlijk altijd. Eigenlijk alles wat jouw vader lekker vindt kan op deze heerlijke tostada's.

Toch voor de bbq gekozen met dit mooie weer? De hasselback aardappel is een stoere aardappel die mooi mee kan op de bbq. Een beetje boter en kruiden erop, alluminiumfolie er omheen en dan lekker genieten van een heerlijke aardappel. Zorg ervoor dat je hem niet te ver door snijdt dan komt het patroon mooi naar voren en dan kan je tijdens de bbq een echte stoere aardappel op tafel zetten. Maar natuurlijk zijn er nog veel meer recepten die bij de barbecue kunnen. Heb je geen zin om heel de tijd bij de barbecue te staan, maar wil je wel lekker eten dan is de Dutch oven natuurlijk ook altijd een optie, hiervoor heb ik onder andere een recept met spareribs, een recept dat tijdens mijn vaderdag niet overgeslagen mag worden.

Toch nog een ander recept gevonden? Laat het weten, ik ben altijd nieuwsgierig naar wat jullie maken.

 


Spareribs uit de Dutch oven

Spareribs uit de Dutch oven

Lactosevrij, glutenvrij, FODMAP

Behalve chocolade is er nog iets waar ik mijn vader enorm blij mee kan maken en dat is met een goede sparerib. Een sparerib die van het bot valt en die lekker van smaak is. Dat is met dit recept goed gelukt. Je moet er de tijd voor nemen, de marinade is het lekkerst als die zeker 24 uur heeft staan trekken en daarna gaat de pan nog voor 1,5 tot 2 uur op de barbecue. Maar als het er dan vanaf komt dan weet je dat het alle moeite waard is. Om dit recept te perfectioneren hebben we dit recept mega vaak gemaakt, verschillende recepten gecombineerd en uitgeprobeerd. Met alle kennis die ik daaruit heb opgedaan ben ik tot dit recept gekomen. En omdat deze zo lekker is wil ik dit recept zeker met jullie delen voor vaderdag!

Ingrediënten:

  • 1 sparerib
  • 6 eetlepels ketjap (glutenvrij)
  • 1 eetlepel bruine suiker
  • 750 ml cola.

Bereiden;

  1. Zorg voor een afsluitbaar bakje waar de spare rib in past, dit is het makkelijkst met de marinade.
  2. Verdeel de ketjap over de rib en smeer dit in met een kwastje.
  3. Doe dit nog een aantal keer over de 24 uur verspreid zodat de smaak er goed intrekt.
  4. Verdeel na een paar uur de bruine suiker over de spare rib.
  5. Blijf het insmeren met de ketjap herhalen.
  6. Leg de sparerib in de Dutch oven, samen met al het vocht.
  7. Meet de 750 ml cola af en giet dit naast de spare rib.
  8. Het is de bedoeling dat de spare rib gaat drijven.
  9. Verwarm de barbecue op 150-180 graden.
  10. Zet de pot in de barbecue voor in ieder geval 1,5 uur maar als je ze super mals wilt hebben kan je ze ook 2 uur laten staan.
  11. Pas op de Dutch oven is gloeiend heet, maar je kan wel lekker genieten van de spare rib!

Alle producten zijn low-FODMAP.



Klik hier voor al mijn recepten

Fiona de Jong

Over mij en deze website:
Mijn naam is Fiona de Jong en ik ben al jaren bezig met het aanpassen van mijn eetgewoonten. Een aantal jaar geleden heb ik de diagnose Colitis Ulcerosa en Prikkelbaar Darm Syndroom gekregen. Ik ben daarom altijd bezig met het uitzoeken van wat ik wel en niet kan eten. Het FODMAP-dieet heeft mij hier enorm bij geholpen.

Tijdens het FODMAP-dieet is het echte experimenteren begonnen. Er waren niet veel sites waar ik terecht kon voor recepten, dus ben ik zelf mijn eigen recepten gaan maken. En die wil ik graag met jullie delen!

Lees hier mijn uitgebreide verhaal

* De meeste recepten zullen gluten- en lactosevrij zijn en als het recept FODMAP-arm is zal dit bij het recept vermeld staan. Ik heb echter geen medische kennis en heb ook geen voedingsleer gestudeerd. Alle recepten op deze website zijn recepten die ik zelf maak en waar ik profijt bij heb. Ieder lichaam is anders en daar kan ik niet op inspelen. Kijk aan de hand van je eigen intoleranties of je iets aan mijn recepten zal hebben.


Volg mij op:
Instagram   Facebook   Pinterest   Twitter   Bloglovin'   Telegram