Het binnen het FODMAP-dieet belangrijk blijft om je producten af te wegen?

Wist je dat...

  • Het binnen het FODMAP-dieet belangrijk blijft om je producten af te wegen?

    Zeker binnen de eliminatie en de herintroductiefase is het heel belangrijk om je producten af te wegen. Hiermee voorkom je dat je over de maximum hoeveelheden heen gaat. Het risico is namelijk dat als je dit niet doet, je over de maximum hoeveelheden heen gaat en je buikklachten kan ontwikkelen.Dit zou jammer zijn van alle moeite.

    Om een goed overzicht te hebben van de hoeveelheden die kunnen worden gegeten heeft de dietiste lijsten en kan je gebruik maken van de Monash-app.

    11-04-2021

  • De eliminatiefase de eerste fase is binnen het FODMAP-dieet?

    De eliminatiefase is de eerste van de drie fases binnen het FODMAP-dieet. Tijdens de eliminatiefase wordt er via strenge richtlijnen gegeten. Om het meeste optomale resultaat te behalen is het van belang om je aan deze richtlijnen te houden. Deze richtlijnen zijn terug te vinden in verschillende lijsten die door een dietist kunnen worden verstrekt of via de Monash app.

    Het is niet de bedoeling dat je voor altijd in de eliminatiefase blijft. Uiteindelijk ga je vanuit de eliminatiefase beginnen met opbouwen. Tussendoor ga je wel weer terug naar de eliminatiefase om ervoor te zorgen dat je buik weer rustig wordt. Het is in eerste instantie de bedoeling dat je 3 tot 6 weken de eliminatiefase volgt en de herintroductiefase kan erg verschillen.

    14-03-2021

  • FODMAP's kunnen opbouwen? Iedereen heeft zijn eigen drempelwaarde.

    Iedereen heeft zijn eigen drempelwaarde. Dat maakt het ook zo moeilijk. De één kan drie boterhammen eten en heeft bij de vierde pas last terwijl de ander na de eerste al met buikkrampen op de bank ligt.

    Hoe eng het misschien ook klinkt, maar die drempelwaarde die moet je voor jezelf gaan bepalen tijdens het FODMAP-dieet. Dit doe je niet alleen, dit doe je in samenwerking met een FODMAP gespecialiseerde dietist die hier ervaring mee heeft. Het is dan ook belangrijk om dit samen met een dietist te doen.

    Door er achter te komen wat jouw drempelwaarde is kan je je voeding hier op aanpassen en hopelijk met minder buikpijn door het leven.

    07-03-2021

  • Je binnen het FODMAP gewoon lekker kan eten.

    Als ik uit mijn eigen ervaring spreek weet ik dat ik tijdens de eliminatie niet veel durfde te eten. Op een gegeven moment zat ik vast in de salades en had ik de gehele dag honger. Ik heb toen snel aan de bel getrokken bij een dietist en ben toen gaan combineren met kruiden en met verschillende producten. Dit vond ik heel eng omdat ik constant bang was om fouten te maken, maar ik kreeg wel mijn plezier in eten weer terug.

    Het is dus echt belangrijk, ook tijdens de eliminatie fase, dat je voor jezelf opzoek gaat naar recepten waar je van kan genieten. Zodat je niet alleen maar salades aan het eten bent.

    28-02-2021

  • Het FODMAP-dieet uit drie fases bestaat.

    Het FODMAP-dieet bestaat uit 3 fases die je door moet lopen. Je begint met de eliminatie fase. Tijdens deze fase eet je low-FODMAP of FODMAP-arm. Tijdens deze fase moet je je aan strenge richtlijnen houden en zouden je klachten minder moeten worden. De eliminatie fase duurt vaak tussen de 3-6 weken.

    De tweede fase is de herintroductie fase. Tijdens deze fase ga je per FODMAP kijken of je producten kan herintroduceren en of je hier klachten door krijgt. Iedere keer dat je een product opbouwt, bouw je op in drie stappen. Als je geen klachten krijgt kan je later producten uit deze groep eten, krijg je wel klachten dan is het verstandig om producten uit deze groep te laten staan.

    Na het herintroduceren is het van belang om weer helemaal terug te gaan naar low-FODMAP zodat je de volgende herintroductie weer een eerlijke kans krijgt. Dit duurt ongeveer een week.

    Op het moment dat je weet op welke FODMAP's je "uitvalt" kan je gaan beginnen aan je FODMAP way of life. Hierbij hou je rekening met de groepen waar je op reageert en probeer je meer je eigen draai te geven aan het FODMAP-dieet.

    Om te zorgen dat je dit allemaal goed doorloopt is het verstandig om het FODMAP-dieet te volgen bij een FODMAP gespecialiseerde dietist.

    14-02-2021

  • Binnen het FODMAP-dieet wordt er veel gewerkt met bepaalde hoeveelheden. Om te voorkomen dat je van bepaalde producten teveel er is het handig om je maaltijden te plannen. Hierdoor kom je niet voor onverwachte verassingen te staan.

    Veel voedingsmiddelen die je eet binnen het FODMAP-dieet zijn met bepaalde hoeveelheden toegestaan. Om er zeker van te zijn dat je hier overheen gaat is het verstandig om je producten te wegen en je maaltijden te plannen. Hierdoor verklein je de kans dat je over de hoeveelheden heen gaat.

    07-02-2021

  • Het FODMAP-dieet is ontwikkeld om klachten als gevolg van het Prikkelbare Darm Syndroom te verminderen.

    Het FODMAP-dieet is ontwikkeld door de Monash Universiteit. Het is ontwikkeld om de klachten van het Prikkelbare Darm Syndroom te verminderen. Dit is in bijna 80% van de testpersonen ook het geval, indien het dieet goed wordt gevolgd en zorgvuldig wordt opgebouwd. Dit zal altijd in samenwerking met een FODMAP-gespecialiseerde dietist gedaan moeten worden.

    31-01-2021