<< Terug

Prikkelbare darm, het FODMAP-dieet en warm weer

/storage/photos/2019/Barbeque/blogbbq.jpg

De warme dagen komen er weer aan. We kunnen steeds meer genieten van de zon en een lekker drankje. We kunnen langer op de terrasjes blijven zitten en zetten steeds vaker de barbecue aan. Maar heeft deze verandering in het weer invloed op je lichaam en met name: op je buik?

Zelf merk ik het direct aan mijn lichaam. Als het weer schommelt tussen koud en warm merk ik dat ik op de warme dagen meer buikpijn heb. Ik let altijd extra goed op met koude drankjes, het liefst drink ik ze zonder ijsklontjes, door de ijsklontjes wordt het drinken vaak te koud en krijg ik buikpijn. Een barbecue vind ik heerlijk maar ik merk dat ik niet te veel vlees kan eten, de volgende dag voel mij vaak toch niet zo lekker. Dus in de zomer probeer ik altijd te genieten, maar wel met mate. Te veel enthousiasme wordt helaas afgestraft.

Het stuk hieronder heb ik geschreven op basis van alle tips die ik de afgelopen jaren heb gekregen, gelezen en heb toegepast. Hier heb ik theorie van het Fodmap-dieet aan gekoppeld.

Maar waar kan je allemaal extra op letten?

De barbecue

Let op met gemarineerd vlees, het meeste gemarineerde vlees bevat veel fodmaps en veel sterke kruiden. Wil je toch gemarineerd vlees? Marineer je vlees dan zelf, je hebt daarmee de controle over de marinade en de hoeveelheid hiervan. Wees hierin ook eerlijk als je bij anderen naar een barbecue gaat, dit maakt de barbecue voor jezelf en de ander een stuk leuker. 

Te veel vlees is altijd een extra belasting voor de darmen, ook voor ieder ander. Probeer hier tijdens de barbecue dus rekening mee te houden, zorg ook voor alternatieven zoals een lekkere frisse salade of groentespiezen.

Gegrilde groente zijn altijd al lekker, met een beetje zout of peper zijn ze vaak al erg smaakvol. Je hebt dus niet veel kruiden nodig en hierdoor minder risico op buikpijn. Blijf wel de aantallen in de gaten houden binnen het fodmap anders krijg je hier alsnog last van en dat zou zonde zijn. Hou er ook rekening mee dat groente laag in fodmaps bij elkaar weer hoog in fodmaps uit kunnen komen en alsnog kunnen zorgen voor buikpijn.

Sausjes horen natuurlijk ook bij een barbecue, maar veel sauzen vallen niet onder het fodmap-dieet en bevatten kruiden die niet worden gespecificeerd. Het antwoord hierop is het zelf maken van sauzen. Voor veel sauzen zijn er low-fodmap alternatieven. Want ook een sausje hoort erbij. Let er hiernaast op dat je niet te veel vette sauzen eet, veel vet is een extra belasting voor je darmen.

De barbecue vraagt nu misschien iets meer voorbereiding, maar er zijn gelukkig nog opties zat!

Drinken en ijs

Ijs, zelfs in de winter kan je mij daar enorm blij mee maken. Ik ben erg blij met de vegan Magnums maar merk dat deze toch ook wel erg groot zijn. In het eten van waterijsjes ben ik vaak geen kei, die zijn al gesmolten voordat ik klaar ben met eten. Dus houden we sorbetijs over. Heerlijk de fruitige smaak en de zachte structuur. Houd hier wel rekening mee dat veel sorbetijs te veel fodmaps bevat, zoals bijvoorbeeld mangoijs. 

Als het erg warm is en ik eet te veel ijs,  gaat mijn buik in protest omdat ik te veel koude producten binnen krijg. en heb je sneller kans op diarree. Dus ook hier weer: ijs is erg lekker, maar alles met mate.

In de zomer op een warme dag zijn we vaak geneigd veel te drinken en veel ijsklontjes te gebruiken. Zoals eerder gezegd, probeer ik de ijsklontjes vaak weg te laten omdat dat te koud is. In het buitenland let ik trouwens extra op ijsklontjes, het moet van schoon drinkwater worden gemaakt, maar van alles wat niet afgesloten wordt aangeleverd weet je toch niet precies de herkomst en ik vind het dat risico niet waard.

Het is van belang om goed te blijven drinken op warme dagen, maar giet geen grote hoeveelheden naar binnen. Blijf gedoseerd drinken en probeer op je hoeveelheden te letten. Te veel drinken in een keer kan voor problemen in de buik zorgen.


Geschreven door Fiona, gepubliceerd op 01-07-2019 om 06:17.

Reageer:
* Wordt weergegeven bij je bericht.
* Wordt niet weergegeven bij je bericht.
Onthoud naam en e-mailadres voor je volgende bezoek.