<< Terug

Vitamine A

/storage/photos/2021/Blogs/wortelfriet.jpg

Vitamine A valt onder de vet oplosbare vitamine. Dit houdt in dat de vitamine het best wordt opgenomen in combinatie met vet en wordt opgeslagen in vet en weefsels. Vitamine A kan worden gevonden in dierlijke producten, als Retinol en in plantaardige producten als provitamine A. Dit is een voorstadia van vitamine A, de lever zal dit omzetten in vitamine A.

Vitamine A is belangrijk voor de ogen, het soepel houden van de slijmvliezen en speelt bij kinderen een belangrijke rol bij de groei en ontwikkeling. Hiernaast wordt vitamine A als een antioxidant gezien die het lichaam helpt bij het bestrijden van vrije radicalen.

Wereldwijd hebben veel mensen een tekort aan vitamine A. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor mannen is:  890 mcg per dag en voor vrouwen: 680 mcg per dag. Een gebrek aan vitamine A kan leiden tot nachtblindheid, droge ogen en een slechte groei.

Om vitamine A is onder andere in deze producten te vinden: lever, kaas, vlees, melkproducten, vette vis, wortelen, groene groente en koolsoorten.

Recept: wortelfriet

  • 6 wortelen
  • ½ theelepel komijn
  • ½ theelepel kerrie
  • ½ theelepel paprikapoeder
  • Snuf zout
  • Olijfolie.

Bereiden:

  1. Verwarm de oven op 180 graden.
  2. Kook de wortelen een aantal minuten zodat ze gaar zijn.
  3. Verdeel de wortelen over een bakplaat.
  4. Verdeel de kruiden en de olijfolie over de wortelen en meng dit door elkaar.
  5. Zet ze voor 20-25 minuten in de oven.
  6. Genieten maar!

 

Alle Ingrediënten zijn low-FODMAP. Als je erg gevoelig bent voor kruiden is het wel verstandig om op te letten met de kruiden.


Geschreven door Fiona, gepubliceerd op 21-02-2021 om 06:06.

Reageer:
* Wordt weergegeven bij je bericht.
* Wordt niet weergegeven bij je bericht.
Onthoud naam en e-mailadres voor je volgende bezoek.